onsdag 22 januari 2014

Meow

Ett par tusen fattigare men eftersom det gav en katt som nu verkar må lite bättre så känns det helt okej.

Stackars Tudor har fått en urinvägsinfektion och det var först sent igår kväll som jag fattade att något var fel, men det började förmodligen i förrgår. Men igår blev det väldigt tydligt att han hade svårt att kissa, han sprang på lådan hela tiden men det kom bara droppar eller inget alls och för första gången ever så kissade han utanför lådan. På mina skor, på plastpåsar etc. Blev rädd att han hade urinstopp och överfylld blåsa, vilket är livsfarligt så sent igår kväll åkte vi in akut till Bagarmossens djursjukhus. Som tur var fick vi hjälp direkt och det visade sig att blåsan var tom. Annars hade de behövt söva, tömma och greja. Men det är klart synd om honom ändå, det är förbaskat obehagligt att ha urinvägsinfektion. Vi fick åka hem med direktionen att komma in igen idag för ordentlig undersökning. Fick med oss material hem för att kunna ta urinprov så när jag väl lyckats få ihop tillräckligt mycket så åkte vi igen. På plats lämnade han blodprov och blev undersökt mer. Blev hemskickade med två mediciner, så ringer de så fort provsvaren kommit. Inflammationen i blåsan beror förmodligen på stress. Förmodligen för att jag gjorde mig av med min soffa och soffbord i förrgår, han var ganska förtjust i dem och jag tänkte inte alls att han kanske skulle påverkas av att de försvann. 

Fick tips av en kompis att testa Feliway, apparat och sprey som avger kattfermoner. Som invaggar dem i trygghet. Så när jag hämtade ut medicin på apoteket så köpte jag Feliway också och pluggade in så fort jag kom hem. För jag har helt klart (visserligen ovetandes) ryckt bort tryggheten från honom och det känns lite hemskt att ha utsatt honom för allt det här.

Stackarn.

Han har sovit i min säng större delen av dagen och nu sover han på sin snuttefilt.

Inga kommentarer: