tisdag 20 maj 2014

Nurå

Sååå, fjärde dagen efter operationen.

Var hemma och stapplade omkring under helgen, har varit vansinnigt stel och öm. Under lördagen fick jag bärhjälp vid mathandling och tillsyn av sår. Jag vågade helt enkelt inte ta bort förbanden själv. Maja var med när jag började ta bort det första och när jag skymtade de svarta stygnen så blev jag helt svimfärdig och pallade inte mer. Tittade bort när förbanden åkte bort och såren tvättades. Blev matad med en kolauggla under tiden ^^

Fick hjälp med det även i söndags och då var Lina med också. Blev kommenderad till att lägga mig i soffan och titta bort. Är sjukt tacksam för den hjälpen båda dagarna, tur att man har vänner som man utan problem kan säga "jo asså, jag tänkte vi skulle äta lite tårta för att fira men kan ni titta till och tvätta mina sår först?" till. Hahah.

Igår var jag iväg på jippo i Linköping med jobbet, har alltså inte sjukskrivit mig utan mår såpass bra att jag kan vara igång. Men är ganska sliten och tror att jag hade mått bättre av att vara hemma lite längre. Har rätt ont i ryggen. Magmusklerna har lagt av helt och nu får just ryggen bära upp allt som bålen brukar göra i vanliga fall. Är ganska jobbigt. Hoppas på att det kommer återställas och det ska det enligt andras utsago göras, men det kanske kommer ta ett tag och jag får säkert träna specifikt för att aktivera och bygga upp bålen igen. Ska prata med min snart färdigexaminerade sjukgymnast till bror. Jag är ganska bekymrad över just magmusklerna. Känseln på magen är dessutom annorlunda. Vet inte om de kanske kom åt en nerv eller två.

Igår kväll efter jobbmiddagen så tog jag faktiskt bort de provisoriska plåstren och tittade på såren... Kändes läskigt men nu har jag hunnit vänja mig. Hyperventlierar inte över dem längre.

Som sagt, jag ser ut att vara några månader in på en graviditet eftersom magen är sjukt ostabil och bara buktar. Plåstren satt dessutom så hårt att huden irriterats. Men här är de, såren.

Not pretty, no. Men de är små och de kvarvarande stygnen är av genomskinlig tråd som ska upplösas av sig självt.

Inga kommentarer: